TY - JOUR ID - 49471 TI - گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - مولایی, محمد مهدی AD - دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 21 SP - 57 EP - 80 KW - فرهنگ مجازی KW - مطالعات سلبریتی KW - اینستاگرام KW - فرهنگ مردم‌پسند در رسانه‌های اجتماعی KW - ابزارهای همراه هوشمند DO - N2 - گسترش رسانه‌های اجتماعی در ایران به سبب ایجاد فضای رسانه‌ای غیررسمی و افزایش قدرت مخاطبان فرصت قابل توجهی برای رشد فرهنگ سلبریتی ایجاد کرده است. در این میان اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی آنلاین موبایلی مبتنی بر اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو است، نقش قابل توجهی داشته است. از سویی ماهیت تصویری این شبکه اجتماعی بستر مناسبی برای گردش فرهنگ سلبریتی فراهم آورده و از سوی دیگر فیلتر نبودن این ابزارِ شبکه‌ای، فرصت حضور مجاز و رسمی را هم برای سلبریتی‌ها و هم کاربران فراهم آورده است. در نتیجه برای نخستین بار جامعه ایرانی شاهد حضور گسترده سلبریتی‌های ورزشی و هنری در قالب کاربران رسانه‌های اجتماعی در اینستاگرام بود. این مقاله مطالعه کیفی فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام است. تحلیل مطالب و تصاویری که سلبریتی‌ها به اشتراک گذاشته‌اند و نظراتی که هواداران برای آن‌ها می‌نویسند نشان داد که هر کدام از فضای ایجاد شده برای مقاصد متنوعی استفاده می‌کنند.   UR - https://www.jscm.ir/article_49471.html L1 - https://www.jscm.ir/article_49471_f9e310ba981fe7b1d533069f301a3e77.pdf ER -