TY - JOUR ID - 152107 TI - پلتفرمی‌شدن و بازتعریف اکوسیستم رسانه‌های خبری JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - الوندی, پدرام AU - خانیکی, هادی AU - اکبرزاده جهرمی, سید جمال AD - دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی AD - استاد / دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی AD - استادیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 44 SP - 11 EP - 41 KW - پلتفرم KW - پلتفرمی‌ شدن KW - اکوسیستم رسانه‌های خبری KW - مدل کسب و کار رسانه‌ها DO - N2 - در ده سال گذشته الگوی مصرف اخبار تغییراتی اساسی داشته و مخاطبان بیش از قبل از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی اخبار را دریافت می‌کنند. این روند از دیجیتالی‌شدن و پدیده همگرایی آغاز شد، با ظهور روزنامه‌نگاری شبکه‌ای تداوم یافت و با محوریت یافتن پلتفرم‌ها منجر به تحولاتی بنیادین در اکوسیستم رسانه‌های خبری شد. سازوکارهای اصلی پلتفرم‌ ها یعنی «داده‌ای‌شدن»،‌ «کالایی‌شدن» و «انتخاب» در این فرآیند تحولی اثرگذار بوده است. همچنین الگوریتم‌های پلتفرمی سه فعالیت «کشش»، «تسهیل» و «انطباق» را برای جذب کاربر/مخاطبان، تسهیل مسیر حرکت آن‌ها در پلتفرم و ارائه خدمات براساس نیاز آن‌ ها دنبال می‌ کنند. رفتار پلتفرم‌ ها پیامدهای مختلفی از جمله افول مدل‌های سنتی کسب درآمد برای رسانه‌ ها و کوچ مخاطبان و آگهی‌ دهندگان به بسترهای پلتفرمی را به دنبال داشته است. در مجموع فرآیندهای ناشی از «پلتفرمی‌ شدن» به بازتعریف فرآیندها و نسبت میان بازیگران در اکوسیستم رسانه‌ های خبری منجر شده است. UR - https://www.jscm.ir/article_152107.html L1 - https://www.jscm.ir/article_152107_b2056790ce9c777f233b5c385f7c1d31.pdf ER -