TY - JOUR ID - 148303 TI - نقش رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی مخاطبان: مرورنظام‌مند مطالعات مرتبط در بازه زمانی 1390 تا 1398 JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - اجاق, سیده زهرا AD - دانشیار گروه ارتباطات علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 47 SP - 53 EP - 85 KW - مشارکت سیاسی KW - مشارکت انتخاباتی KW - رسانه‌ها KW - مرور نظام‌مند DO - N2 - هدف این مطالعه، مرور نظام‌مند پژوهش‌های انجام شده در حوزه نقش و اثر رسانه‌ها در مشارکت سیاسی/ انتخاباتی است. چهار پایگاه داده‌ای با استفاده از کلیدواژه‌ها جستجو و تعداد 125 مقاله مناسب شناسایی شدند. مرور با استفاده از پروتوکل مشخصی انجام شد. یافته‌های حاصل از روش پژوهشی مرور نظام‌مند نشان می‌دهند که پژوهش‌ها در این عرصه به سه مقوله مصرف رسانه‌ای، بازاریابی سیاسی و تبلیغات پرداخته‌اند. نتایج نشان می‌دهند که بین میزان مصرف رسانه‌های جمعی به‌طور کل با مشارکت سیاسی، رابطه مثبت وجود دارد ولی فرم یا نوع رسانه مصرفی، این رابطه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعداد بیشتر مطالعاتی که متمرکز بر شبکه‌های اجتماعی انجام شده‌اند نشان می‌دهند که رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی مثبت است ولی رابطه مصرف شبکه‌های اجتماعی با شرکت در انتخابات، منفی گزارش شده است. رابطه مثبت میان استفاده از روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون با مشارکت سیاسی گزارش شده ولی اثر تماشای برنامه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای بر مشارکت سیاسی، بیشتر منفی ارزیابی شده است. براساس این مطالعات، استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی و نقد وضع موجود موجب افزایش مشارکت انتخاباتی می‌شوند. نتایج بی-توجهی نامزدهای انتخاباتی به گروه‌های مطرود اجتماعی و برنامه‌های توسعه‌ای را نیز نشان می‌دهد. UR - https://www.jscm.ir/article_148303.html L1 - https://www.jscm.ir/article_148303_c3da58a1fcb2ecf6669c043a93168acb.pdf ER -