%0 Journal Article %T علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه‌های مجازی %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A ایلالی, سید حسن %A حسینی امین, سیده نرگس %A نامی, مینا %D 2018 %\ 01/21/2018 %V 6 %N 25 %P 67-86 %! علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه‌های مجازی %K کاربران ایرانی %K گرایش %K شبکه‌های مجازی %K تحلیل مضمون %R %X هر کاربر ایرانی طی شبانه‎روز زمان زیادی را در شبکه‌های مجازی می‏گذراند. برای کاربران این شبکه‌ها، شبه‌جامعه یا جامعۀ مجازی جایگزین جامعۀ واقعی می‌شود و بازتولید فرهنگ روزمرۀ جهان واقعی در فضای مجازی متبلور شده است. این فرهنگ مجازی، در برابر فرهنگ رسمی قراردارد که عرصۀ وسیعی از اطلاعات و کردهای معنایی را ایجاد می‌کند. این کنش‎گران انگیزه‌ها، نیازها، تشخیص‌ها، کمبودها، محدودیت‌ها، تقاضاها و تحمیل‌های سازمان اجتماعی خاص خود را دارند که در شبکه‏های مجازی، همراه آن‎هاست. این تحقیق در صدد شناسایی علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه‌های مجازی است.      روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام‎ شده است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‎ای و مصاحبه استفاده شد. جامعۀ ‌آماری ‌شامل اساتید، ‌صاحب‌نظران ‌و ‌خبرگان ‌علوم‌ ارتباطات، فن‎آوری اطلاعات، علوم اجتماعی‌، ‌روانشناسی اجتماعی‌، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و مردم‌شناسی و ‌همچنین‌، کاربران‌ فعال ‌(مدیران‌ گروه‌ها، کانال‌ها ‌یا ‌صفحات‌ پربازدید در تلگرام، اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و غیره) است. 25 نفر برای نمونه انتخاب شدند و مصاحبه از ایشان صورت گرفت. برای انتخاب مصاحبه‌شوندگان، ابتدا از روش نمونه‌گیری هدفمند یا قضاوتی و سپس از روش نمونه‌گیری گلوله‎برفی استفاده شد. ساخت مدل نهایی شبکه مضامین با نرم‌افزار MAXQDA انجام گرفت. نتایج حاصل از یافته‏های تحقیق در خصوص علل گرایش کاربران به شبکه‌های مجازی در 10 مضمون اصلی؛ جذابیت، تازگی و نوآوری، خودشیفتگی و نمایش خود، هویت‌های مجازی چندگانه، رفع نیازهای متنوع، رفع خلأهای ارتباطی و اطلاعاتی، رفع محرومیت و محدودیت، ارتباط شبکه‎ای و تعاملی، ارتقاء آگاهی اجتماعی، مشارکت شهروندی و توانمندی اقتصادی طبقه‌بندی شده است. %U https://www.jscm.ir/article_70438_59b70abb23493aef8579dbf93db6fe84.pdf