%0 Journal Article %T نقش اخبار خارجی تلویزیون در شکل دهی به تصویر ذهنی مخاطبان از جهان خارج %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A هرمزی زاده, محمد علی %A پاکزاد, احمد %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 5 %N 18 %P 41-60 %! نقش اخبار خارجی تلویزیون در شکل دهی به تصویر ذهنی مخاطبان از جهان خارج %K تصویر ذهنی %K اخبار خارجی تلویزیون %K نظریه کاشت %R %X رسانه‌ها تا حد زیادی تصورات ما درباره مسائل بنیادین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را می‏سازند و به شیوه‌هایی که ما درباره این مسائل می‌اندیشیم، شکل می‌دهند. هدف اصلی این مقاله، شناخت نقش اخبار خارجی تلویزیون در مفهوم‏سازی مخاطبان از وقایع و رخدادهای جهان خارج (بحران عراق) است. پرسش اصلی مقاله آن است که اخبار خارجی تلویزیون تا چه حد توانسته است انگاره‌ها و تصاویر ذهنی مردم از واقعیت‌های جهان خارج را شکل دهد و با خود «همسو» و «هماهنگ» نماید؟ چارچوب نظری این مقاله براساس نظریه‌های کاشت و برجسته‌سازی شکل گرفته است.  نتایج نشان می­دهد که که دیدگاه مردم تهران نسبت به اوضاع عراق در بیشتر موارد از نظر نوع گرایش تا حد زیادی با اخبار خارجی تلویزیون «همسو» است، اما از نظر شدت گرایش در بیشتر موارد «هماهنگ» نیست و تفاوتهای معنی­داری بین این دو وجود دارد. لذا به نظر می­رسد سیمای جمهوری اسلامی ایران در شکل دهی به افکار عمومی مخاطبان در زمینه رویدادهای خارجی از توفیق نسبی برخوردار بوده است. %U https://www.jscm.ir/article_47124_b187f6e7481034888b61fcc0e5a10208.pdf