%0 Journal Article %T بررسی شایع ترین بازی های شبکه ای رایانه‌ای در بین کودکان و نوجوانان %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 4 %N 17 %P 99-118 %! بررسی شایع ترین بازی های شبکه ای رایانه‌ای در بین کودکان و نوجوانان %K بازی های شبکه ای رایانه ای %K کودکان ونوجوانان %K گیم نت %R %X تحقیق از نوع توصیفی _ اکتشافی است، به لحاظ سطح تحقیق، تحقیقی پهنانگر و به لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. هدف کلی تحقیق، شناخت شایع ترین بازی های شبکه ای رایانه ای در بین کودکان و نوجوانان شهر مشهد است. روش تحقیق، روش پیمایشی و تکنیک جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته است که در مطالعات اکتشافی از تکنیک مصاحبه نیز در مراجعه به مراکز بازیهای رایانه‌ای (نظیر گیم نت، و ....) استفاده شده است. جامعه آماری مقاله، کلیه مراکز بازی های رایانه‌ای در سطح شهر مشهد می‌باشد. در این تحقیق واحد تحلیل، مراکز بازی های رایانه‌ای نظیر گیم نت‌ها می‌باشد؛ اما واحد مشاهده، استفاده کنندگان (کودکان و نوجوانان) از بازی های رایانه‌ای است. حجم نمونه در نظر گرفته شده 50 مرکزگیم نت و از هر مرکز 5 نفر از استفاده کنندگان از بازی های رایانه‌ای در نظر گرفته شده است که مجموعاً 250 نفر به عنوان حجم نمونه نهایی انتخاب شد. شیوه نمونه‌گیری از مراکز بازیهای رایانه‌ای، طبقه‌ای متناسب می‌باشد و معیار طبقه‌ای این نمونه گیری، محل سکونت استفاده کنندگان می‌باشد و شیوه نمونه گیری از استفاده کنندگان، تصادفی ساده می‌باشد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد شایع ترین بازی های شبکه‌ای رایانه‌ای درمیان ‌پاسخگویان به ترتیب بیشترین فراوانی از میان 54 بازی عبارتند از : کانتر (30 درصد)، فیفا (12 درصد)، وارکرافت (5/11 درصد)، جنرال (4/11 درصد)، جی تی (5/5 درصد) و بقیه بازی‌ها (مجموعاً 29 درصد) با فراوانی کمتر از 5 درصد در اولویتهای بعدی قرار دارند. بر این اساس به لحاظ موضوعی بیشترین موضوعات مورد علاقه در بازی ها، موضوعات جنگی، ورزشی و پلیسی است. %U https://www.jscm.ir/article_47016_8ffb8e5460a92d71daa8e89c2148e1e5.pdf