%0 Journal Article %T شبکه‌های اجتماعی به مثابه حوزه‌ عمومی: تحلیل پژوهش‌های انجام‌شده در ایران %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A نیازی, محسن %A سرحد, سجاد %A مرادی, سجاد %A شاهرودی, راضیه %D 2016 %\ 10/22/2016 %V 5 %N 20 %P 73-86 %! شبکه‌های اجتماعی به مثابه حوزه‌ عمومی: تحلیل پژوهش‌های انجام‌شده در ایران %K حوزه‌ عمومی %K تحلیل متن %K شبکه‌های اجتماعی %K وضعیتِ آرمانیِ گفتار %K کنشِ ارتباطی %R %X فضایِ مجازی را می‌توان عرصه­ای پیچیده از روابط انسانی در تمامی ابعاد و لایه‌های دانست که در عصر مدرن، در میانِ جهانِ اجتماعیِ کنشگران ظهور نموده و تا حدی نیز جای خود را در جامعه ایران بازکرده است. این فضایِ ایجاد شده انسانی دارایِ سطوح و کارکردهای گوناگونی است که درخور تأمل، اندیشه­ورزی و تبیین علمی است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله، بررسیِ انتقادیِ مباحثِ مرتبط با پژوهش­های علمی است که ذیلِ عنوان ارتباط بینِ نسبتِ شبکه‌های اجتماعی و ایده حوزه عمومی در معنای هابرماسی کلمه نگارش شده­اند.  روش پژوهش حاضر تحلیلِ متن است. متونی که مورد تحلیل قرار گرفتند و حجم نمونه، نُه کارِ پژوهشی است که به روش نمونه‌گیری اشباع نظری انتخاب شده­اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پژوهشگران در این عرصه قائل به دو خوانش از شبکه اجتماعیِ فیس­بوک هستند که در دو تیپ آرمانیِ مخالفان و موافقان قرار می‌گیرند. نگارندگانِ مقاله برآنند که می‌توان از استدلال‌های پژوهشی صورت­گرفته در این مقالات پژوهشی فراتر رفت و خوانشی مشروط از فضایِ مجازی به‌مثابه حوزه عمومی داشت.  %U https://www.jscm.ir/article_46849_7f8ecf9976522f6513bf6c8c10f000d6.pdf