%0 Journal Article %T نقش کارکردهای شبکه های اجتماعی در سرمایه اجتماعی کاربران %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A کاکاوند, الاهه %A دلاور, علی %A مظفری, افسانه %A مجیدی قهرودی, نسیم %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 11 %N 44 %P 97-117 %! نقش کارکردهای شبکه های اجتماعی در سرمایه اجتماعی کاربران %K "شبکه های اجتماعی" %K "تلگرام" %K " سرمایه اجتماعی" %R %X فناوری های نوین نظیر شبکه های اجتماعی مجازی باعث تغییر ساختارهای موجود جامعه و ایجاد ساختار جدید است. این مساله در ایران با ایجاد تغییرات درروابط و مناسبات گروه های اجتماعی در زندگی آنها نفوذ کرده و روابط آنان را از وضعیت سنتی خاج و وارد دنیای تکنولوژی کرده است. یکی از این عناصر که دست خوش دگرگونی قرارگرفت، سرمایه اجتماعی کاربران در این عرصه است که با توجه به کارکردهای شبکه های اجتماعی در سرمایه اجتماعی کاربران، هدف مطالعه پژوهش حاضر است. این پژوهش از نوع کمی و پیمایشی است. کاربران تلگرام د تهران به عنوان جامعه آماری این تحقیق به حساب می آیند، با توجه به اینکه تعداد کاربران تلگرام در تهران نامشخص است لذا جامعه پژوهش، جامعه نامحدود است و نمونه برابر با ۳۸۴ نفر می باشد. نتایج فرضیه های تحقیق با توجه به آزمون تحلیل مسیر نشان داد ؛ کارکرد اقتصادی شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد؛ کارکرد سیاسی شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر منفی معناداری دارد؛ کارکرد ارتباط شبکه ای شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد و کارکرد خود اظهاری شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد %U https://www.jscm.ir/article_163290_8a2b5aeb233c62e95f5efec5034e2b6e.pdf