%0 Journal Article %T بررسی تحلیلی و انتقادی موسیقی هیپ هاپ %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A اسلامی, مجتبی %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 11 %N 42 %P 237-252 %! بررسی تحلیلی و انتقادی موسیقی هیپ هاپ %K تحلیل گفتمان %K فرکلاف %K هیپ هاپ %K اعتراض %K سرمایه داری %R %X از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، تحلیل گفتمان بر موارد زیر متمرکز شود: 1) ویژگی های زبان متن (متن)؛ 2) فرایند های مرتبط به تولید و مصرف متن (پرکتیس گفتمانی)؛ 3) و پرکتیس اجتماعی گسترده تری که آن رخداد ارتباطی به آن تعلق دارد (پرکتیس اجتماعی). با چنین دیدگاهی موسیقی هیپ هاپ مطالعه شده و گفتمان اعتراض در آن تحلیل شده. اشاره‌‌ای مختصری به تاریخچه پیدایش و رسالت هیپ هاپ شده و اینکه هیپ هاپ جواب هنرگونه به معضلات اجتماعی است و سپس رویکرد فرکلاف در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین در اینجا به کار برده شده در سطح توصیف معنای هیپ هاپ و تئوری موسیقی آن مشخص شده و در سطح تفسیر سه مولفه‌ی بینامتنی موسیقی هیپ هاپ یعنی غزل پست مدرن و موسیقی جز و راک و رئالیسم انتقادی آورده شده و در سطح تبیین هم رابطه موسیقی هیپ هاپ با اجتماع و قدرت مشخص شده و سعی شده در هنگام تحلیل گفتمان انتقادی در موسیقی هیپ هاپ، چارچوب تحلیل فرکلاف، به طرز صحیحی کار بسته شود و در پایان به موسیقی هیپ هاپ در ایران پرداخته شده و نسبتش با قدرت، مشخص شده. %U https://www.jscm.ir/article_150988_b2223c887ef75910337a7a8791dae55e.pdf