%0 Journal Article %T مطالعه پویش اعتراضی «صدای آبان 98» در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام بر اساس مدل تحلیلی جاوت و ادانل %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A قنبری, عباس %A مومنی, علی %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 9 %N 37 %P 105-119 %! مطالعه پویش اعتراضی «صدای آبان 98» در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام بر اساس مدل تحلیلی جاوت و ادانل %K صدای آبان 98 %K پویش %K سلبریتی %K بازنمایی %K مدل جاوت و ادانل %R %X هدف این پژوهش، مطالعه پویش اعتراضی «صدای آبان 98» در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است. سوال اصلی پژوهش، ارزیابی ماهیت این پویش، شناسایی اهداف آن و اینکه از چه تکنیک‌ها و مکانیسم‌های تبلیغاتی و ارتباطی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده است؟ بیانیه اصلی این پویش با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، ارزیابی شده و نتایج آن در مدل تحلیل پویش جاوت و ادانل مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته‌است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که این پویش با هدف ایجاد و ساخت دوگانه‌ا‌ی میان «مردم» و «حاکمیت»، به دنبال بازنمایی گسترده اعتراضات مردمی و پیامدهای آن بوده‌است. مخاطبان هدف این پویش را سه دسته حاکمیت، معترضان و کاربران شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند که مطلوب سازمان دهنگان پویش، همراهی کاربران شبکه‌های اجتماعی در امضای پویش در گستره مردم ایران و حتی فراتر از آن بود. واکنش مخاطبان هدف، برخلاف انتظارات گردانندگان پویش بوده و ارزیابی انجام شده نشان می‌دهد که آمار همراهی آن‌ها بسیار کم بوده‌است. در نهایت اهداف مذکور به دلیل وجود ضعف‌ در اجرای پویش مانند عدم ارجاع به واقعیت، عدم‌شکل‌گیری ارتباط دوسویه، عدم مطالبه‌ی دغدغه‌ی اصلی مردم، ضعف ساختاری پویش و منفعل‌پنداری کاربران شبکه‌های اجتماعی، به طور کامل محقق نشد. %U https://www.jscm.ir/article_135356_f3de37659c3b847f03948f5fe0c358be.pdf