@article { author = {bakhshandeh, baran}, title = {the Influence of the Media on the National and Cultural Identity}, journal = {Society Culture Media}, volume = {6}, number = {25}, pages = {87-114}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {For integrity and Solidarity, Understanding the components and attributes of national identity of Iran is very important because national identity is a concept that tries to reduce the conflicts in group and ethnic identities in a way that converge them into a higher identity, the national identity. The bullet-telecommunications theory emphasizes the formation of media-based identity. In contrast, some experts point to the power of information analysis and the culture of media efficiency. Some have also emphasized the equilibrium approach to the dual and contradictory role of the media in shaping and erosion of national identity. Considering the above, the main purpose of this study is to investigate the role and influence of media on national identity using descriptive-analytical method. To achieve this goal, the first is to understand the press and the media, the late comprehension of identity, the nature of national identity and the nature of media, the relationship between media and culture.In the analysis of information, media communication and national identities were examined with a cultural approach and finally, conclusions and suggestions are addressed.The results of the research show that the interaction of culture and media is rooted in the history of human life. In history, human beings have used the media to convey their message and have expanded their culture.}, keywords = {: Media,culture,National Identity,Cultural Identity}, title_fa = {تأثیر رسانه بر هویت ملی و هویت فرهنگی}, abstract_fa = {اهمیت شناخت مؤلفه‎ها و شاخصه‎های هویت ملی برای کشوری مانند ایران، جهت یکپارچگی و انسجام، بسیار مهم است؛ چراکه هویت ملی مفهومی است که تلاش دارد تا تعارضات موجود در هویت‌های گروهی و قومی را به نوعی کاهش دهد و آن‎ها را ذیل یک هویت بالاتر؛ یعنی هویت ملی همگرا سازد. انسجام و اتحاد ملی، مستلزم اقتباس عناصر هویت ملی از عناصر مشترک هویت‌های قومی گوناگون در جامعه است. در غیر این‎صورت، عناصر هویت ملی برای هویت‌های قومی، نامأنوس خواهد بود و در نتیجه، احساس تعهد و تعلق قومیت‎ها به آن کم خواهد شد. امروزه رسانه‎های جمعی، به‎منزلۀ شاهراه اطلاعاتی جوامع و نقش آن‎ها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، به‎ویژه هویت ملی، مورد توجه صاحب‎نظران و محققان علوم انسانی اجتماعی قرارگرفته است. در این ارتباط، رویکردها و رهیافت‎های نظری متفاوتی عرضه شده است. نظریۀ ارتباطات گلوله‎ای بر شکل‎گیری هویت بر مبنای رسانه‎ها تأکید کرده است. در برابر، برخی صاحب‎نظران به قدرت تحلیل اطلاعات و فرهنگ بهره‎وری از رسانه‏ها اشاره کرده‎اند. در این میان، برخی نیز با عرضۀ رویکرد تعادلی بر نقش دوگانه و متناقض رسانه‎ها در شکل‎دهی و فرسایش هویت ملی تأکید داشته‎اند. با توجه به موارد فوق، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و تأثیر رسانه بر هویت‎بخشی ملی با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا به درک مطبوعات و رسانه، درک متأخر از هویت، چیستی هویت ملی و چیستی رسانه، ارتباط بین رسانه و فرهنگ پرداخته و در تحلیل اطلاعات، ارتباط رسانه و هویت ملی با رویکرد فرهنگی مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت، به نتیجه‎گیری و پیشنهادها پرداخته می‎شود. نتایج پژوهش حاضر نشان می‎دهد که رابطۀ متقابل فرهنگ و رسانه ریشه در تاریخ حیات بشر دارد و می‌توان گفت؛ پیدایش رسانه همزاد جامعه بوده است. در طول تاریخ، انسان برای انتقال پیام خود، رسانه‌ها را به‎کار گرفته و فرهنگ خود را نیز همراه با آن گسترش داده است.}, keywords_fa = {رسانه,فرهنگ,هویت ملی,هویت فرهنگی}, url = {https://www.jscm.ir/article_70440.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_70440_16208906c306ca36bb51478959b22460.pdf} }