@article { author = {Montazerghaem, Mehdi and Yadegari, Mohammad Hassan}, title = {The Presentation of Theorical Modal of Critical Rhetoric Reception}, journal = {Society Culture Media}, volume = {5}, number = {18}, pages = {9-22}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {This study aims to present a conceptual-theoretical model in order to facilitate the future researches about rhetoric. Owing to media spread, content diversity, increase in audience access to media and in media consumption, the audiences’ media literacy has been increased respectively and today audience persuasion is different from past. Therefore the approach of this study to rhetoric and its reception is different. rhetoric ,in its traditional definition, is the art of using language and speech effectively and persuasively.in context of media studies, rhetoric is known as a set of techniques in the service of media producers, but in this article rhetoric is considered as an epistemological system in audience properties by which People can know about their around. The presentation of this modal can help us to answer these question: What is audience position relative to the text message and the sender in rhetoric approach, what is the role of receiver (audience), regardless of message and sender of the message? What is the function of rhetoric in audiences’’ epistemological system when receiving a message?}, keywords = {Critical Rhetoric,Rhetoric Reception,Truth,truthfulness,persuasion,Media litracy}, title_fa = {ارائه مدل مفهومی_ نظری خوانش رتوریک انتقادی}, abstract_fa = {هدف این مقاله ارائه یک مدل مفهومی-نظری در تسهیل مطالعه و پژوهش پیرامون مفهوم رتوریک می‎باشد. با توجه به گسترش رسانه ها، تنوع محتوایی، گستره دسترسی مخاطب و افزایش مصرف رسانه‎ای مخاطب، به تبع سوادرسانه‎ای مخاطب در خوانش پیام ها افزایش یافته، از این رو نوع اقناع مخاطبِ دوران کنونی، با گذشته متفاوت می‎باشد. به این ترتیب نوع نگرش و رویکرد ما در مطالعه پیرامون مفهوم رتوریک و خوانش آن متفاوت خواهد بود. به صورت سنتی رتوریک در لغت به معنای، هنر استفاده موثر و اقناع‎کننده از کلام دانسته می‎شود؛ اما در این پژوهش رتوریک صرفا مجموعه ای از تکنیک های اقناعی در اختیار تولیدگر رسانه ای که آن را در متن رسانه ای اعمال می کند نیست، بلکه نظامی معرفت شناسی برای هر فرد (مخاطب) محسوب می شود که متناسب با آن پیرامون خود را می شناسد، از آن تاثیر می گیرد یا بر روی آن تاثیر می گذارد. ارائه چنین مدلی ما را به پاسخ به این پرسش‎ها می رساند که در مطالعه مفهوم رتوریک، مخاطب در چه جایگاهی نسبت به متن پیام و فرستنده قرار دارد؟ و کارکرد مفهوم رتوریک در نظام معرفت شناسی مخاطب چیست}, keywords_fa = {رتوریک انتقادی,خوانش رتوریک,حقیقت,اقناع,حقیقت‎مندی,سواد‎ رسانه‎ای}, url = {https://www.jscm.ir/article_47119.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_47119_a14623c29a5a51352a58268a486a65db.pdf} }