@article { author = {}, title = {Hidden curriculum in student life: Resistance together with adherence}, journal = {Society Culture Media}, volume = {4}, number = {17}, pages = {57-79}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The purpose  of this paper is to show the position of hidden curriculum in student life. for this purpose  initially ,we have discussed theoretical bases ,origin of hidden curriculum and the formation of the theory .then we have introduced qualitative  approach of phenomenology and  elaborated on the way to use it and apply on our special cases in summary beside research environment and studied schools are presented. In the chapter of findings we discuss and present general psychological-social atmosphere in the schools.The findings show a hidden curriculum that we have named it pattern of resistance together with adherence .this pattern shapes based on social atmosphere and it is in contrast with the formal programs and policies in different aspects.This pattern of hidden curriculum appears in life style  and social atmosphere more than faithful and political aspects.}, keywords = {hidden curriculum,Resistance,Student life,Formal Curriculum}, title_fa = {برنامه درسی پنهان در زندگی دانش‌آموزی: مقاومت همراه با تابعیت}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی جایگاه برنامه درسی پنهان در زندگی دانش‌آموزی است. در این راستا ابتدا مبانی نظری و خاستگاه برنامه درسی پنهان و چگونگی شکل گرفتن آن مورد بحث قرار گرفته است. سپس جامعه مورد تحقیق معرفی و به‌طور خلاصه رویکرد و روش تحقیق کیفی پدیدارشناختی و چگونگی به کار بستن و اجرای عملی آن ارائه شده است. در بخش یافته‌ها جوّ اجتماعی مدارس و فضای کلی روانی ـ اجتماعی و ارتباطی حاکم بر آن‌ها و زندگی دانش‌آموزی بحث و بررسی شده است. یافته‌ها مؤید غلبه نوعی برنامه درسی پنهان است که آن را الگوی «مقاومت همراه با تابعیت» در زندگی دانش‌آموزی نامیده‌ایم. این الگو بر محور «جو اجتماعی» شکل می‌گیرد و در زمینه‌های متعدد در مقابل سیاست‌ها و برنامه‌های رسمی قرار می‌گیرد. الگوی برنامه درسی پنهان در زندگی دانش‌آموزی بیشتر در سبک زندگی و فضای اجتماعی نمود یافته و کمتر جنبه «اعتقادی» و «سیاسی» دارد.}, keywords_fa = {برنامه درسی پنهان,مقاومت,زندگی دانش‌آموزی,برنامه درسی رسمی}, url = {https://www.jscm.ir/article_46942.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_46942_41b462af943bd7a48c56880210a5f4c6.pdf} }