@article { author = {Asghariazar, Reza and Hosseini, Sayyed Bashir and Saei, Mohammad Hossein}, title = {Proposing a Framework for Teaching Media Literacy to the Audiences of Pooya TV}, journal = {Society Culture Media}, volume = {11}, number = {45}, pages = {129-157}, year = {2023}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to offer a framework for teaching media literacy to children viewing Pooya TV. Data collection was conducted using semi-structured interviews with a panel of experts consisting of five classes of relevant people. The transcribed texts were analyzed using the thematic analysis and the drawing of a thematic network. The results of the study led to the detection and classification of three global themes, including operational suggestions, considerations, and obligations. The operational suggestions were classified into eight organizing themes, including going beyond television broadcasting, the dominance of media literacy over the policies of the channel, suggestions related to the formats, suggestions related to the methods, the assignment of roles to children, taking part in the international production spaces, the provision of opportunities for learning by observation, and events. The considerations were classified into three groups: content necessities, production necessities, and prohibitions. Moreover, the obligations were classified into ten organizing themes, including paying attention to research, endeavoring to write documents, determining encouraging policies, managing human resources, eliminating conflicts in policies, observing managerial and organizational obligations, improving inter-organizational interactions, communicating with specialists, defining parents’ roles and contexts for their participation, and training producers and asking their views. Finally, some suggestions were made, and it was stated that Pooya TV could play a more significant and effective role by observing the proposed framework of teaching media literacy to its young audiences.}, keywords = {Media Literacy,teaching media literacy,Young Audiences,Pooya TV,IRIB}, title_fa = {ارائه چارچوب آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان کودک شبکه پویا}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف ارائه چارچوب آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان کودک شبکه پویا انجام شده است. جهت دستیابی به چارچوب مذکور، جمع‌آوری داده‌ها به شیوه انجام مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با کارشناسان در پنج دسته افراد مربوط به موضوع صورت گرفت. تجزیه‌وتحلیل متون پیاده شده مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون و ترسیم شبکه مضامین انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، سه مضمون فراگیر شناسایی و دسته‌بندی شد که عبارت‌اند از پیشنهادهای عملیاتی، ملاحظات، و الزامات.پیشنهادهای عملیاتی جهت آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان کودک شبکه پویا در هشت مضمون سازمان‌دهنده دسته‌بندی شد که عبارت‌ است از محدود نشدن به آنتن پخش، حاکمیت سواد رسانه‌ای بر سیاست‌های شبکه، پیشنهادهای قالبی، پیشنهادهای روشی، تعریف نقش برای کودکان، حضور در فضای بین‌المللی تولید، ایجاد فرصت یادگیری مشاهده‌ای و برگزاری رویداد. ملاحظات آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان کودک شبکه پویا در سه دسته بایسته‌های محتوایی، بایسته‌های تولیدی، و نبایدها نشان داده شد. همچنین الزامات آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان کودک شبکه پویا در ده مضمون سازمان‌دهنده مطرح گردید که عبارت است از توجه به پژوهش، اهتمام به سندنویسی، تعیین سیاست‌های تشویقی، مدیریت منابع انسانی، عدم تناقض در سیاست‌ها، رعایت الزامات مدیریتی و سازمانی، بهبود تعاملات برون‌سازمانی، ارتباط با کارشناسان، تعریف نقش و بستر مشارکت برای والدین و آموزش برنامه‌سازان و نظرخواهی از آنان. در خاتمه پیشنهادهای پژوهش ارائه گردید و عنوان شد که شبکه پویا با رعایت چارچوب آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان کودک، می‌تواند نقش مهم و مؤثری در این زمینه ایفا نماید.}, keywords_fa = {سواد رسانه‌ای,آموزش سواد رسانه‌ای,مخاطب کودک,شبکه پویا,سازمان صداوسیما}, url = {https://www.jscm.ir/article_168576.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_168576_7d28cb8772dbebe0c4f491c38638274b.pdf} }