@article { author = {mohammadi nowsudi, sondos}, title = {The Consequences of the COVID-19 Outbreak on Iranian Music}, journal = {Society Culture Media}, volume = {11}, number = {43}, pages = {247-272}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {he outbreak of covid-19 has lasted more than 2 years and wide closures, quarantine, isolation and restriction in traveling, have made considerable transformation in different economic, social, cultural and artistic areas including music as an art which experienced dramatic changes. These changes while promising deep achievements in future, have made reviewing and rethinking on common rules in this music art- industry.The main issue of research is the consequences of covid-19 on Iranian music. The findings show that Iranian music have faced considerable developments in 4 fields during the pandemic including music education, production, distribution and consumption. These developments have made new prospects for Iranian music and paved the way to put Iranian music in new pathways.According to the cancelling music events during pandemic which were held non virtually before coronavirus outbreak, the current gradual virtualization of the music value chain including production, distribution and consumption will change dramatically in postcrowna era.As Iranian music artists do not use internet vastly for music practices and, it may gradually lead Iranian music listeners who are constant users of internet to nonIranian music. So more virtual practices of Iranian musicians are necessary.}, keywords = {Music and Covid-19,Education. Production,Consumption,Distribution}, title_fa = {پیامدهای کرونا برای موسیقی ایران}, abstract_fa = {در دورۀ شیوع ویروس کرونا، هنر- صنعت موسیقی، تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است که باعث بازاندیشی‌های جدی در رویه‌های معمول فعالیت در این حوزه شده‌اند. این بازاندیشی و تجدیدنظر در مناسبات رایج در یک حوزه، هم‌زمان که منادی دستاوردهایی عمیق برای آینده است، می‌تواند چالش‌هایی گسترده را به همراه داشته باشد که آیندۀ هنرـ‌صنعت موسیقی را رقم می‌زنند. به همین دلیل هدف اصلی پژوهش پیش‌رو، واکاوی پیامدهای شیوع پاندمی کووید-19 بر موسیقی ایران است. برای دستیابی به هدف پژوهش با 9 نفر از خبرگان حوزۀ موسیقی، مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش مؤید این نکته هستند که موسیقی ایران در دورۀ پاندمی در چهار حوزۀ اصلی تولید، توزیع، آموزش و مصرف با تحولاتی شگرف مواجه شده است و چشم‌اندازهای نوینی پیش روی موسیقی قرار گرفته‌اند که باعث می‌شوند موسیقی در ایران در مسیری متفاوت با دوره پیش از کرونا قرار گیرد. در این شرایط، با توجه به عدم اجرای رویدادهای موسیقیایی که پیش‌تر به‌صورت حضوری (غیرمجازی) برگزار می‌شدند، روند مجازی و شبکه‌ای شدن که به‌صورت تدریجی در حال رخ دادن بود، تشدید یافت. با توجه به اینکه در بهره‌برداری از فضای مجازی برای فعالیت‌های موسیقایی، آهنگ همسانی بین جامعه هنری ایران و مخاطبان‌شان وجود ندارد و معمولاً مخاطبان بیشتر از ظرفیت‌های این فضا استفاده می‌کنند، با ادامۀ این روند در درازمدت ممکن است ذائقۀ برخی کاربران ایرانی فضای مجازی به موسیقی خارجی گرایش یابد. به همین دلیل، ایجاد ظرفیت‌های بیشتری برای حضور فعال‌تر جامعه هنری در فضای مجازی ضرورت دارد.}, keywords_fa = {موسیقی و کرونا,آموزش,تولید,توزیع,مصرف}, url = {https://www.jscm.ir/article_160651.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_160651_079ca2c2d8bbc1388d1d08e8231dde57.pdf} }