@article { author = {Aref, Abrisham and Saroukhani, Bagher and Kashani, Majid}, title = {The effect of family solidarity and social cohesion during the corona on the social vitality of teachers in Tehran Academic year 99-1398}, journal = {Society Culture Media}, volume = {12}, number = {46}, pages = {203-223}, year = {2023}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {Cheerfulness plays an important role in the psychological and social life of all members of society, including teachers. Considering the important role and position of teachers in socialization and education of students, the present study was conducted to investigate the effect of family social cohesion in the corona period on the social vitality of teachers in Tehran in 2009-2010. The method of the present research is survey and the sample size of 382 teachers based on Cochran's formula and the questionnaire link has been provided to the respondents through cyberspace (WhatsApp, etc.). Cronbach's alpha test was used to determine the reliability of items. SPSS software version 22 was used to test the hypotheses of the two variables and LISREL software was used to examine the structural relationships between research variables. According to the results, social cohesion. The family has a significant and increasing effect on the social vitality of teachers and in the event of injuries caused by social and environmental crises (Corona disease) reduces cohesion and has a great impact on creating peace and spiritual vitality of society and teachers' families and their resilience against Increases the stress. In sensitive cases, family members find themselves in a common situation. They prefer to be more in touch with their family members than to trust social institutions. According to the results it is suggested; Compilation of a document on the fundamental transformation of teachers' social vitality should be a priority in the social and cultural development programs of the country's education.}, keywords = {Social cohesion,Social vitality,Family,Teachers,corona}, title_fa = {تاثیرهمبستگی و انسجام اجتماعی خانواده در دوران کرونا بر نشاط اجتماعی معلمان شهر تهران سال تحصیلی 99-1398}, abstract_fa = {نشاط نقش مهمی در چارچوب حیات روانی و اجتماعی همه افراد جامعه از جمله معلمان دارد. با توجه به نقش و جایگاه مهم معلمان در جامعه‌پذیری و تربیت دانش‌آموزان، تحقیق حاضر با بررسی تاثیر انسجام اجتماعی خانواده در دوره کرونا بر نشاط اجتماعی معلمان شهر تهران در سال 99-1398 انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر پیمایشی و حجم نمونه تعداد 382 از معلمان بر اساس فرمول کوکران و لینک پرسشنامه از طریق فضای مجازی (واتس آپ و...) در اختیار پاسخگویان قرار گرفته است. برای تعیین پایایی گویه‌ها از آزمون آلفای کرونباخ در دو سـطح توصیفی و استنباطی و برای آزمون فرضیات بخش دومتغیره از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و برای بررسی روابط ساختاری بین متغیرهای تحقیق از نرم‌افزار (۸٫۵ LISREL) استفاده گردیده است.طبق نتایج، انسجام اجتماعی خانواده تأثیری معنادار و افزایشی بر نشاط اجتماعی معلمان دارد و در هنگام وقوع صدمات ناشی از بحران‌های اجتماعی و زیست محیطی(بیماری کرونا) انسجام را کاهش می‌دهد و در ایجاد آرامش و نشاط معنوی جامعه و خانواده معلمان تاثیر زیادی داشته است و تاب‌آوری آن‌ها در برابر استرس بیماری کرونا افزایش می‌ دهد. در موارد حساس، اعضای خانواده در یک وضعیت مشترک قرار می‌گیرند و یک هدف واحد را دنبال می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند که بیشتر با افراد خانواده خود در ارتباط باشند تا به نهادهای اجتماعی اعتماد کنند. با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود؛ تدوین سند تحول بنیادین نشاط اجتماعی معلمان در اولویت برنامه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی آموزش و پرورش کشور قرار بگیرد.}, keywords_fa = {انسجام اجتماعی,نشاط اجتماعی,خانواده,معلمان,کرونا}, url = {https://www.jscm.ir/article_148723.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_148723_fadc1a8498f446134e52cb1c6d61f091.pdf} }