@article { author = {mortazaviemamizavare, sedali and oleiki, fahime}, title = {The Effect of Advertising Billboards on Social Participation (Case Study of Endowment and Charity)}, journal = {Society Culture Media}, volume = {10}, number = {40}, pages = {281-306}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of billboards on social participation.The research is in terms of survey method and descriptive - correlation method. The statistical population of all people living in Tehran is over 18 years old. Sample size of 8, 693, 706 people in Tehran were selected by probabilistic sampling and cluster sampling. The calculated statistics, according to the Morgan table, reached 384 people, which increased to 700, to reduce the error. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire in two parts, demographic information of the respondents and the main questions including 13 items (social participation (with three dimensions), the role of advertising billboards (in two dimensions)). Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used for data analysis using SPSS19 software.Results indicated that there was a significant difference between social trust and social participation (P <0.01). There was a significant relationship between social awareness of people and social participation (r = 0.7, p < 0.01). D. And there is no significant relationship between the sense of spiritual responsibility towards endowment and social participation at the level of (p <0.05). The results also showed that the values of yo at the significant level of z= 1.65 in the estimated factor were not desirable (sig = 0.32) and were not significant between the sample and social participation with the endowment and charity organization. There was no significant difference between the sexes and finally the results showed that the chi-square values (chisquar = 10.369) were at the significant level of (p <0.05 )and between There is a significant difference in the level of social participation with the Endowment and Charity Organization in terms of education}, keywords = {"Social Partnership","People's Social Awareness","Spiritual Responsibility","Advertising Billboard","Endowment and Charity"}, title_fa = {میزان تاثیر بیلبوردهای تبلیغاتی بر مشارکت اجتماعی (مورد مطالعه سازمان اوقاف و امور خیریه)}, abstract_fa = {هدف ازپژوهش حاضربررسی میزان تأثیر بیلبوردهای تبلیغاتی برمشارکت اجتماعی مردم می‌باشد.پژوهش از لحاظ روش پیمایشی واز نوع توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه مردم ساکن شهر تهران بالای 18 سال است. حجم نمونه ازحدود ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ نفر ساکن شهر تهران، به‌صورت روش نمونه‌گیری احتمالی و به گونه خوشه‌ای انتخاب شدند.آمار محاسبه شده طبق جدول مورگان 384 نفر بدست آمد این مقدار برای کاهش خطا به تعداد700 نفر افزایش یافت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ محقق ساخته در دو بخش، اطلاعات جمعیت شناختی پاسخگویان و سوالات اصلی شامل13گویه (مشارکت اجتماعی(با سه بعد)، نقش بیلبوردهای تبلیغاتی( در دو بعد) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها آزمون uمن-ویتنی و کروسکال والیس با استفاده از نرم افزارSPSS19 انجام شد. یافته‌ها نشان داد بین اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی درسطح معناداری (0/01>, r= 0/220 p ) و بین آگاهی اجتماعی و مشارکت اجتماعی در سطح معناداری (0/01>, r=0/766 p) رابطه معنادار وجود دارد.میان احساس مسئولیت معنوی دربرابروقف بامشارکت اجتماعی در سطح(0/05< p)رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین با توجه به مقدار (0/003= r و0/01p) قرار دارند و بین افرادنمونه درمیزان مشارکت اجتماعی باسازمان اوقاف وامورخیریه ازنظرتحصیلات تفاوت معناداروجوددارد.}, keywords_fa = {"مشارکت اجتماعی","آگاهی اجتماعی مردم","احساس مسئولیت معنوی","بیلبورد تبلیغاتی"," سازمان اوقاف و امور خیریه"}, url = {https://www.jscm.ir/article_139740.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_139740_c1d1d0a475ec3294375ac730bfb33a2f.pdf} }