@article { author = {Rasouli, Mohammadreza and Ansari Jafari, Mohamad Hosein and Khajenoori, nastaran}, title = {Analysis of Relationship between Critical Thinking & Religious Commitment with the Effectiveness of Media Literacy}, journal = {Society Culture Media}, volume = {9}, number = {37}, pages = {71-84}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The Purpose of this research was to investigate the relationship between critical thinking and religious commitment with the effectiveness of media literacy among the students of Last year of high school in District 4 of Tehran.Participants in this study included 203 students who were randomly selected. Research data were collected using questionnaires: religion commitment, critical thinking and media literacy and were statistically analyzed through correlation method. The overall results of the study showed that there is a direct and significant relationship between religious commitment and critical thinking with media literacy. Findings showed that there is a stronger relationship between critical thinking and media literacy than the relationship between religious commitment and media literacy. The findings also showed that there is a positive but very small relationship between perfection(maturity) as one of the components of critical thinking and media literacy. Also, the relationship between the components of religious commitment and media literacy was close to each other and moderate, but the relationship between both components with the subscale of awareness of "the hidden goals of media literacy" was very small. Thus, paving the suitable way for strengthening religious commitment and teaching critical thinking skills can enhance the effectiveness of media literacy.}, keywords = {Religious Commitment,critical thinking,Media Literacy}, title_fa = {واکاوی رابطه تفکر انتقادی و تعهد مذهبی با اثربخشی سواد رسانه‌ای}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف واکاوی رابطه تفکر انتقادی و تعهد مذهبی با اثربخشی سواد رسانه‌ای در بین دانش‌آموزان سال دوازدهم دوره متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 شهر تهران انجام شد. شرکت کنندگان در این پژوهش مشتمل بر 203 دانش‌آموز بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های: تعهد مذهبی، تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای گردآوری شد و از طریق روش همبستگی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج کلی پژوهش نشان داد که بین تعهد مذهبی و تفکر انتقادی با سواد رسانه‌ای رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. یافته‌ها نشان دادند که بین تفکر انتقادی با سواد رسانه‌ای رابطه‌ای نیرومندتر نسبت به رابطه تعهد مذهبی با سواد رسانه‌ای وجود دارد. یافته‌ها همچنین نشان دادند که بین کمال یا بلوغ به عنوان یکی از مؤلفه‌های تفکر انتقادی با سواد رسانه‌ای رابطه‌ای مثبت ولی بسیار ناچیز وجود دارد. همچنین رابطه مؤلفه‌های تعهد مذهبی با سواد رسانه‌ای نزدیک به هم و متوسط بوده ولی روابط هر دو مؤلفه با زیر مقیاس آگاهی از اهداف پنهان سواد رسانه‌ای بسیار ناچیز بود. بنابراین ایجاد زمینه‌های مناسب برای تقویت تعهد مذهبی و آموزش مهارت تفکرانتقادی، می‌تواند اثربخشی سواد رسانه‌ای را ارتقا بخشد.}, keywords_fa = {تعهد مذهبی,تفکر انتقادی,تفکر نقادی,سواد رسانه‌ای}, url = {https://www.jscm.ir/article_134605.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_134605_785d7ba363b4e186901f0e8a02c20927.pdf} }