@article { author = {Galehdaran, Leila}, title = {Digital technology, double scene and new art forms in intermediary works of Studio Azzurro}, journal = {Society Culture Media}, volume = {9}, number = {36}, pages = {33-54}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The last decade of the previous century was coinciding with the digital revolution and the start of debates about the two-way relationship between the performance arts and the media arts. Following the emergence of performance, artistic productions became popular outside the theater; on the other hand, the specialization of theater genre was abandoned and, on the other hand, the distinctive feature of this art, namely, its liveness and performing influences had influenced in other arts. This article is intended to examine the two-way relationship between the performance and reproductive arts through the analysis and study of the works of the Italian group Studio Azzurro which can create their works through researching new media based on an interdisciplinary approach to (theater, cinema, video, television productions, installation) with the idea of homogenizing electronic images with performing environment, creating dual scenes, and training the audience to participate in production. What is the relationship between non-viable performing arts and reproducible media arts andhow are the liveness of performing arts and non-liveness of media can be integrated and in what structure? This research is a descriptive-analytical one and has been conducted with gathering documentary data and direct observation and in direct observation, performances, films, interviews and lectures are cited. This study show that in the two-way relationship of theater-cinema, television and video, theater goes beyond the scenic restrictions of its genre to reinvent and revive itself and the media arts as they enter the live theater scene, they also become live and non-reproducible.}, keywords = {Studio Azzurro,Media,Theater,Television,double scenes}, title_fa = {تکنولوژی دیجیتال، صحنه های دوگانه و اشکال نوین هنری در آثار بینارسانه ای استودیو اتزورو}, abstract_fa = {دهه ی پایانی قرن پیش، مقارن بود با انقلاب دیجیتال و شروع مباحثات پیرامون ارتباط دوطرفه میان هنرهای اجرایی و هنرهای رسانه ای. متعاقب ظهور پرفورمنس، تولیدات هنری خارج از حوزه ی تئاتر محبوبیت یافتند؛ از طرفی تخصصی بودن ژانر تئاتر کنار گذاشته شد و از طرفی ویژگی بارز این هنر یعنی زنده بودن و تأثیرات اجرایی آن در هنرهای دیگر نفوذ یافت. هدف این مقاله بررسی ارتباط دو طرفه میان هنرهای اجرایی و هنرهای بازتولیدی از طریق آنالیز و بررسی آثار گروه ایتالیایی استودیو اتزورو است که با تفحص بر رسانه های جدید، بر مبنای نگرش بینارشته ای(تئاتر، سینما، ویدیو، تولیدات تلویزیونی، اینستالیشن) با ایده ی همگن سازی تصاویر الکترونیک با محیط اجرا، ساخت صحنه های دوگانه و تربیت تماشاگر برای مشارکت در تولید، آثارشان را خلق می کنند. چه ارتباطی میان هنر اجرایی بی دوام و هنرهای رسانه ای که قابلیت بازتولیدی دارند وجود دارد، زنده بودن هنرهای اجرایی و غیر زنده بودن آثار رسانه ای چگونه و در چه ساختاری با هم تلفیق می شوند؟ این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات اسنادی و مشاهده ی مستقیم صورت گرفته است. مشاهدات این پژوهش نشان می دهد که در ارتباط دو سویه ی تئاتر با سینما، تلویزیون و ویدیو، تئاتر از محدودیت های صحنه ای ژانر خود فرا می رود تا خود را احیا و باز ابداع نماید و هنرهای رسانه ای نیز با ورود به صحنه ی زنده تئاتر، زنده و غیر بازتولیدی می شوند.}, keywords_fa = {استودیو اتزورو,رسانه,تئاتر,تلویزیون,صحنه های دوگانه}, url = {https://www.jscm.ir/article_133178.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_133178_66806e7a05b2c3c8581512bab7d1b651.pdf} }