@article { author = {shamloo mahmoodi, ali and Mirzakhanian, Ani and Kordi, Nahid}, title = {Factors affecting adolescents' attraction to social networks (Adolescent Study of Ekbatan)}, journal = {Society Culture Media}, volume = {8}, number = {32}, pages = {107-134}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {This study investigates the factors affecting adolescents' attraction to social networks (study of adolescents living in Ekbatan town). Social networks are sites that consist of a simple site including a search engine plus features such as chat, email, and other features that allow users to share its content. In this study, a researcher-made questionnaire was used to measure adolescents' attraction to social networks and its effective factors, the variables of which are based on the theory of "use and satisfaction". The statistical population of this study was all 12-18 years old adolescents living in Ekbatan town. Statistical sampling was done by available sampling method with the presence of 200 samples. Analysis of the data shows that there is a significant relationship between adolescents' use of social networks and the need for "personal relationships", "personal identity", and "having fun and escape from reality". However, according to the findings of this study, there was no significant relationship between adolescents' use of social media and the need for "awareness and monitoring of the environment".}, keywords = {Theory of Use and Satisfaction,social network,adolescence,Ekbatan Township}, title_fa = {عوامل موثر بر جذب نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی (مطالعه نوجوانان شهرک اکباتان)}, abstract_fa = {مطالعه حاضر به‌ بررسی عوامل موثر بر جذب نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی (مطالعه نوجوانان شهرک اکباتان) می­پردازد. منظور از شبکه‌های اجتماعی مجازی، سایت‌هایی هستند که از یک سایت ساده مانند موتور جستجوگر به اضافه امکاناتی مانند چت، ایمیل و امکاناتی دیگر تشکیل شده است و به کاربران خود اشتراک‌گذاری مطالب را امکان می‌دهد. در این پژوهش برای سنجش میزان جذب نوجوانان به سمت شبکه‌های اجتماعی و علل موثر بر آن از پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای استفاده شده که متغیرهای آن برگرفته از نظریه «استفاده و رضامندی» است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان 12 تا 18 سال شهرک اکباتان می‌داد. نمونه آماری با روش نمونه در دسترس و با حضور ۲۰۰ نمونه انجام شد. تحلیل داده‌های به­دست‌آمده نشان می‌دهد که بین میزان استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی و نیاز به «روابط شخصی»، «هویت شخصی»، و «سرگرمی و گریز از واقعیت» رابطه معنادار وجود دارد. این درحالی است که طبق یافته‌های این پژوهش، میان میزان استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی و نیاز به «آگاهی و نظارت بر محیط» رابطه معنادار دیده نشد.}, keywords_fa = {نظریه استفاده و رضامندی,شبکه‌های اجتماعی,نوجوانی,شهرک اکباتان}, url = {https://www.jscm.ir/article_104384.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_104384_13fa89c00fb93204c8828a9c292a5ad4.pdf} }